And ALLAH is Sufficient as a Guardian
And ALLAH is Sufficient as a Helper
~ Quran 4:45


Friday, 15 March 2013

Sayang Biar Berpada


Hi lovelies! Sorry lama tak update. ): Anyways, hari ni nak share sikit some tips for you ladies out there on how to start over. Yes, start over a broken relationship! Saya sure sangat setiap gadis pernah melalui fasa ini and I know the feeling girls, it wasn't easy. So, today, I'll share some tips agar perasaan ini tidak memberi kesan yang begitu mendalam sehingga menganggu aktiviti harian kita. 

1. Let it out!
Apa yang saya maksudkan, luahkan. Luahkan segala-galanya. Personally, this is a therapy yang saya baca dalam satu buku motivasi yang saya baca. Ambil sehelai kertas, atau bagi korang yang menyimpan diary, write it out. Tulis segala kekecewaan yang korang alami di situ. Buat mereka yang ada bakat menyanyi, dipersilakan, nyanyi semua lagu-lagu jiwang yang korang tahu. Cara ini adalah sangat berkesan, sebab ia akan memberi satu kepuasan. 

2. Hapuskan segala-galanya yang membuat anda teringat akan si dia.
Korang boleh menderma segala yang pernah  diterima dari si dia kepada yang memerlukan atau just send it to some organizations yang mengambil barangan terpakai. Jangan tipu wahai gadis di sana, korang pasti menerima hadiah seperti teddy bear, soft toys, keychains, etc dari si dia. Pastinya, saat korang ingin memulakan hidup baru, inilah adalah fasa yang paling sukar dan juga paling menyakitkan. Saat ini, jika nak menangis, luahkan segalanya dan berjanji pada diri sendiri, this will be my last cry for him. 

3. Tukar persekitaran anda
Well, ladies, saya pasti korang berbicara dengan si dia saban malam setiap hari. Kajian telah membuktikan hampir 93% couple akan berbual sebelum tidur dan persekitaran yang perlu di ubah adalah bilik tidur. Change girls. Tukar alas cadar, quilt dan sebagainya kepada yang baru. Tambahkan aromatherapy agar ia memberi korang sedikit ketenangan sewaktu korang gelisah kerana tiada lagi rutin harian yang akan korang lakukan. Pastikan, perubahan ini lebih ceria dari yang sebelumnya. 

4. Deleting Photos
Ini juga adalah antara fasa yang sukar untuk dilakukan. Waktu ini korang akan melihat kembali gambar yang dirakam dalam waktu bersama, indeed it is difficult kerana setiap gambar ada memori tersendiri dan saat ini you brain will be functioning like a recorder, di mana setiap detik akan di rewind and your memories will played. Kuatkan tekad that korang mampu hidup tanpa dia, so delete everything, baik dalam h/p or Fb or Twitter. Ini dapat membantu korang untuk kembali berdiri.

5. Berdoa
Setelah anda melakukan segala ini, turn to Allah. HE knows best! Mungkin kita lalai sewaktu bersama si dia. Kita terlebih mencintainya dari PENCIPTA kita, maka kembali pada-NYA. Bermunajat supaya dipermudahkan segala urusan dan dihapuskan segala kekecewaan yagar anda teguh menghadapi hari yang mendatang. Sentiasa yakin, setiap perancangan Allah s.w.t. adalah terbaik. Maka, jangan berputus asa. 

Ini adalah di antara tips yang mampu Sya share dengan korang, so girls that is going through this hard phase, I understand the feeling. Totally understand! Sebenarnya, ada banyak lagi tapi jika ada permintaan, write it in the comment box, I might share more! Kepada yang masih di dalam sebuah hubungan tu, well girls, one advise, sayang dia berpada, you won't get hurt that much. So, girls/guys, write your thoughts down and maybe share dengan Sya apa yang korang lakukan to start over! Creative ones, might win a prize from me! ♥♥♥
xoxo


No comments:

Post a Comment